So klingt das Debut eines jungen Wilden!
„Ich denke, dass sich die Emotionen für die Ausführung von Chopins Werken mein ganzes Leben anhäufen werden“ definiert der einmal 15jährige russische Pianist Ivan Bessonov schon jetzt ein
Langzeitprojekt für die künftige Karriere. Derart reflektiert über das Verhältnis zwischen Werk und „Interpretation“ zu reden, ist an sich schon für einen so jungen Menschen unalltäglich. Noch
mehr ins Staunen versetzt Ivan Bessonovs ungestüme Abenteuerlust auf seinem CD-Debut beim ARS-Label.
Bessonov kommt aus den besten Kaderschmieden der russischen Klavierschule und hat im Jahr 2018 den Eurovision Young Musicians Wettbewerb in Edinburgh mit Bravour absolviert. Das Spiel des
frischgebackenen Ersten Preisträgers wirkt beseelt von dem Wunsch, tief zu blicken. Und es wird polarisieren. Aber so soll es sein, wenn es junge Talente aus heutigem Lebensgefühl heraus mit
großer Musik aufnehmen – und dies idealerweise an zukünftige Hörerschaften heran tragen!
Bessonovs Auswahl der Stücke für dieses Debut-Programm ist konsequent subjektiv: Schon die Mazurken und der Grand Valse haben es auf provokante Weise in sich. Bessonov dehnt gerne mal das Tempo
des Dreiermetrums in Extreme: Manchmal stellen sich aufreibende Zeitlupen-Effekte ein, so ähnlich wie jene, mit denen ein Ivo Pogorelic früher schon mal Tumulte im Publikum auslöste. Aber es
bleibt bei Bessonov nicht beim Effekt, all dies sind Mittel und Wege, um die eigene Neugier auf den emotionalen Wesenskern der Musik zu maximieren.
Gesättigt mit vollendet frühreifer Instrumentenbeherrschung bleibt Bessonov jedem Chopinschen Anspruch an klanglicher Expansion und pianistischer Ausschweifung in nichts schuldig: Das „Fantasie
impromptu“ zieht unter den Händen des Teenagers mit elektrisierender Rasanz in erregende Fieberkurven hinein. Er weiß, sein Spiel als Klangraum zu begreifen, ihn zu staffeln und zu strukturieren.
Das versetzt vor allem im cis-Moll-Nocturno in Traumgefilde voll emotionaler Zartheit. In der fis-Moll-Polonaise zelebriert Bessonov ohne Netz und doppelten Boden den Ausbruch ungehemmter
triumphaler Wucht. Das Unberechenbare eines impulsiven jungen Forschergeists ist Programm: Was wird er im nächsten Moment aus dem Material heraus destillieren? Welche agogische oder dynamische
Veränderung lauert hinter der nächsten Wendung? Bessonov liefert keinen wohlfeilen Schönklang-Chopin für den Abend bei Kerzenschein, ebenso wenig ein Abziehbild einschlägiger
Referenz-Interpretationen. Im verstörend bebenden Scherzo opus 35 kann es schon Angst machen, was für dämonische Stimmungszustände dieser Teenager aus der Masse an Tönen und Akkordballungen
schöpft. Der berühmte Trauermarsch nimmt verstörend schleppend Fahrt auf, wenn auch dieses Spiel nicht diese gravitätische Tiefschwärze wie bei Horowitz entfaltet. Solchen Vergleichen, die immer
vermessen wirken müssen, setzt Bessonov erfrischend viel Eigenes und sehr unmitelbar aus dem Notentext ausgehörtes entgegehen. Hier besticht seine wunderbar dramaturgisch dosierte
Steigerungs-Dynamik, die auch dem Letzten die Erklärung des Wortes „Crescendo“ frei Haus liefert.
Musik, welche eigene Empfindungen wiederspiegelt, ist im Idealfall eine selbst Erfundene. Beherzt nimmt Bessonov diese – in der Klassik-Zunft eher wenig verbreitete Tugend – beim Wort. Drei
Eigenkompositionen setzen selbstbewusst am Schluss dieser CD eine persönliche Visitenkarte: „Giraffe“ und zweimal „Valse“ nennt Bessonov seine Stücke. Die eigene kompositorische
Stimme setzt dem gewichtigen Chopin-Erbe ganz viel junge Leichtigkeit entgegen, was zum Finale des Programms sehr erfrischend wirkt. Von beseelter Rhythmik und uneitler spieltechnischer Finesse
getragen, tänzeln und perlen diese verspielten Miniaturen. Dass sie – im Kontrast zu den zuvor bis zum äußersten ausgereizten Chopin-Emotionen – überhaupt nicht tiefschürfend daher kommen, sollte
angesichts des zarten Alters dieses jungen Hoffnungsträgers im wortwörtlichen Sinne „er-leichternd“ stimmen.
CD review by Adrian Quanjer / HRAudio.net
Every now and then ‘wunderkinder’ show up with a promise to become great artists. It looks as though the Russian Pianist/composer Ivan Bessonov is one of them. By being accepted aged 10 in the
class of particularly gifted children of the Moscow Central Music School, he joined a small group of piano students being groomed for a bright future. Now, at the age of 16, with the Grand Prix
of the Saint Petersburg International Chopin Piano Competition and other major prizes, as well as valuable concert experience in his bag, time has come for a debut SACD dedicated to his favourite
composer, Chopin.
We have here a selection from his most loved works, like the Etude Op.10 No. 12, the Fantasie-impromptu Op. posth. 66, the ‘tragic’ Polonaise Op. 44, and the second Sonata with the famous March
Funèbre, no doubt all chosen for giving ample room to express a comprehensive grasp on the various moods and technical demands Chopin’s oeuvre poses to an interpreter. And the recital concludes
with three of Bessonov’s own compositions, each with a clear reference to Chopin: Two Waltzes - in A minor and B minor - and a piece called ‘Giraffe’ (inspired by Chopin's upright attic
piano?).
At 16 one may perhaps not expect a level of maturity commensurate with full understanding of all the emotional factors hidden in these works. I won’t argue with that, but it took Chopin a
turbulent life-time to deliver his spiritual output. What I found nonetheless most remarkable, and Bessonov confirms so in a personal note, that he, like - by the way - Chopin himself, dares to
approach and perform each piece in the spirit of the moment. Sometimes hesitant as to give way to his feelings; sometimes with great energy, the Moscow piano school is famous for. In doing so, he
apparently aimed at putting his own stamp on these well-known pieces, rather than just copying what others do.
It is too early to predict how high his star may rise. For the moment it would seem that Bessonov has more than sufficient scope to further develop and deepen his artistry, gaining more natural
fluency in his playing, without losing the importance of keeping the overall tension going, regardless of ‘the spirit of the moment’. Indeed, talent needs to be nourished and encouraged to come
to full bloom. With this recording, made in situ by the Russian sound engineer, Alexey Grigorev, and released by ARS Produktion, an important step has been set.
A rewarding debut with a programme that should appeal to all Chopin lovers eager to get some new views on well-known pieces. The sound is rich, but some may find it a shade too close.
Blangy-le-Château,
Normandy, France
CD Review 07.05.2019: Eurovision star Ivan Bessonov conjures Chopin on debut CD
How do you do justice to the greatness of Chopin? In his debut album, Eurovision Young Musicians first prize winner Ivan Bessonov shows how to properly salute the Polish genius.
Ivan Bessonov impressed classical fans the world over in 2018 when his performance of Tchaikovsky’s Piano Concerto No. 1, 3rd movement secured him first prize at the Eurovision Young Musicians competition in Edinburgh. Now, the young performer and composer is putting forward another testimonial to his talent with the release of his debut album.
The 16-year-old Russian pianist practices six to seven hours a day, honing his craft under the tutelage of Professor Vadim Rudenko at the Central Music School in Moscow. Bessonov performs
regularly with his younger twin brothers, both of whom are impressive violinists. Somehow, he manages to get some football in, Bessonov’s other hobby.
The young virtuoso continues to play regularly around the world, and he has performances coming up at the Auditorium of the Foundation Louis Vuitton in Paris in November, followed by a debut at
the Prinzeregenten Theater in Munich in December.
The young pianist shows off his immense talent on his debut release, which features a range of shorter works from Chopin, including the striking Piano Sonata No. 2 in B-flat minor, Op. 35, in
four movements, as well as three of Bessonov’s own compositions.
So, are young Bessonov’s hands and soul up to the deft art that is interpreting Chopin’s greatness? The range of Chopin's works on display on this CD are the perfect proving ground to find that
out.
The performance of the Polonaise in F-Sharp Minor, Op. 44 is astounding for Bessonov’s rich use dynamic. The weight of the keys become tangible to the listener as the young pianist jauntily
perambulates through the mournful elegance of Chopin’s work. While the performance of Chopin’s Second piano sonata is brilliant throughout, Bessonov brings such life to the Marche funèbre of the
third movement. The performer’s own compositions are also a surprisingly refreshing apperitif following such monstrous doses of pathos courtesy of Chopin.
Throughout all of the performances stretches a warmth and a loving attention to the mood of Chopin’s creations. The space within the recordings themselves is also uniquely attractive to the ear,
as it allows the listener to absorb all the subtlety that Chopin brought to the beauty of the piano performance.
If you love Chopin, you’ll love this debut CD release from the young virtuoso.
Colin Clarke / Fanfare Magazine Archive of CD Reviews